wtorek, 4 marca 2014

Tworzenie konta mailowego w MS Exchange

Od pewnego czasu, jako jedno z moich zadań pobocznych dostałem "opiekę administracyjną" nad zewnętrznym serwerem, na którym oprócz aplikacji CRM jest również zainstalowany serwer mailowy. "Opieka administracyjna" obejmuje również opiekę nad serwerem "exchange", czyli serwer pocztowy.

W niniejszym wpisie, opiszę procedurę tworzenia/konfigurowania nowego użytkownika, ponieważ co jakiś czas zachodzi taka potrzeba, a podręczny manual z instrukcją obsługi zawsze lepiej mieć, niż nie mieć ;).

Zaczynamy od otworzenia aplikacji do zarządzania użytkownikami oraz komputerami 'Active Directory". W tym celu, w "kafelkach" w wyszukiwarce wpisujemy "active", a nast. wybieramy odpowiedni program:


W programie "Użytkownicy i komputery usługi Active Directory" do grupy "Users" dodajemy nowego użytkownika:

i uzupełniamy jego dane

na 'moim' serwerze był problem z 'wygasaniem' haseł, więc zaznaczam opcję, aby hasło nigdy nie wygasało:

Później już tylko okienko z podsumowaniem i zatwierdzenie stworzenia nowego usera.

Teraz otwieramy aplikację do usługi serwera pocztowego Exchange:

W ustawieniach serwera pocztowego tworzymy nową skrzynkę pocztową:


nast, wybieramy "User Mailbox",
Existing users, a nast. usera którego wcześniej utworzyliśmy:


później już tylko "next, next" i... mamy gotowe poczto kontowe.


Konto pocztowe możemy przetestować za pomocą przeglądarki internetowej wpisując do adresu przeglądarki:
https:/webmail.myexchangeemail.com/owa/
W moim konkretnym przypadku było to:
https://mail.nazwaHosta.pl/owa/auth/logon.aspx

 Blog, na którym bardziej szczegółowo opisano jako zrobić opisane jest tutaj. Do logowania się, przez przeglądarkę używamy samego loginu konta (bez małpy).

Teraz, kiedy mamy utworzone i działające konto pocztowe powiązane z kontem w AD, może zajść potrzeba dodania usera do grupy np. "wszyscy", "działX", "departamentY". Jeżeli grupy zostały utworzone w podobny sposób, to możemy to zrobić w AD:

Wybieramy naszego użytkownika, prawy przycisk myszy na "właściwości, a nast. zakładka "Członek grupy"
Wybieramy przycisk "Dodaj...", w polu tekstowym wpisujemy nazwę naszej grupy, nast. klikamy przycisk "Sprawdź nazwy" (jeżeli grupa istnieje, to jej nazwa w polu tekstowym zostanie podkreślona)
oraz "OK".

Teraz we właściwościach wybranego użytkownika, w zakładce "Członek grupy" powinna się pojawić nazwa grupy, do której użytkownik został dodany.



P.S. Jestę adminę  :-D

1 komentarz:

  1. Znalazłem kilka informacji o MS Exchange na https://www.host-exchange.pl/ i zastanawiam się na ile jest to opłacalny zakup? Sprawdza się także w mniejszych firmach?

    OdpowiedzUsuń