piątek, 1 stycznia 2016

e-learning, pluralsight.com vs coursera.org

W tym wpisie postaram się opisać moje przemyślenia, nt. dwóch platform elearningowych, z których miałem okazję korzystać ost. jesieni.

Pierwszą platformą, z której skorzystałem jest to pluralsight.com.
Platforma dostarcza dwie opcje dostępu, tj. "standard" ograniczoną do oglądania filmów video, oraz "plus", w którórej dostępne są również ćwiczenia, sprawdzenia wiedzy oraz certyfikaty.

Standardowo, każdy może skorzystać z "free trail", dzięki któremu, możemy skorzystać z 10dni/200min darmowego dostępu. Dzięki uprzejmości Pawła Klimczyka miałem dostęp miesięczny dostęp do platformy za pomocą kodu promocyjnego.

Podczas mojej obecności na platformie, korzystałem z dostępu standard i obejrzałem dwa materiały szkoleniowe, jeden związany z Angular.js, oraz drugi, z językiem Scala. To na co zwróciłem uwagę, to spora ilość materiałów szkoleniowych, oraz wysoki poziom prezentowanych materiałów. Podczas kursu angular.js autor wykorzystywał plunkera, natomiast w prezentacji nt. języka scala autor pierwsze co zrobił, to postawił sobie środowisko z automatycznym testowaniem testów jednostkowych podczas pisania kodu oprogramowania. W środkowisku .net za podobną funkcjonalność odpowiada płatny plug-in do VS o nazwie NCrunch.

Kursy mi się podobały, można się było sporo nauczyć od profesionalistów, jednak wesja standard to jest jednak zdecydowanie za mało. Cały materiał pojedyńczego kursu podzielony jest na kilka półgodzinnych części. Nie wiem jak inni, ale u mnie, podczas oglądania półgodzinnego materiału z czasem spadało skupienie. Samo oglądanie, to jednak za mało. Zapewne dużo lepiej sprawdziła by sie wersja "plus", w której jest więcej ćwiczeń do samodzielnego opracowania tematu.

Warto też wspomnieć, że plularsight się rozwija i zakupił inne, podobne serwisy, takie jak np. codeschool.com ,który bardzo polubiłem swego czasu, jednak w momencie, kiedy testowałem ten serwis, to konta oraz płatności pomiędzy tymi serwisami nie były zintegrowane.


Drugą platformą do elearningu, którą miałem okazję ost. przetestować jest www.coursera.org.
Coursera, to platforma oparta o uczelnie wyższe, tj. renomowane uczelnie na codzień zajmujące się kształceniem studentów. Warto wspomnieć, ze w projekcie coursery można znaleźć takie uczelnie jak m.in. słynne MIT.
Coursera oferuje ścieżki nauki, w których znajdują się kursy, z różnymi dziedzinami danego zagadnienia prowadzone przez różne uczelnie. Każdy kurs składa się z 4 tygodni nauki. W każdym tyg. mamy część video z teorią, test wiedzy oraz kilka zadań praktycznych, które musimy wykonać samodzielnie, a nast. przesłać na uczelnię. Na każdym tyg. mamy deadline, w którym musimy się zmieścić z wykonaniem swoich zadań. Deadliny są dwa. Jeżeli wyrobimy się w pierwszym to ok, jeżeli jednak się z nim nie wyrobimy, to za każdy dzień zwłoki tracimy 5% punktów za odp. Nieryrobienie się w drugim deadline oznacza niezaliczenie zadania. W wersji płatnej możliwe są oficjalne certyfikaty wydawane przez uczelnie.

W moim przypadku był to kurs programowania urządzeń mobilnych w języku java na platformę Andrid prowadzony przez University of Maryland, College Park.  To co warte jest wspomnienia, to fakt, że podczas oglądania materiałow wideo, średnio co 3-5 min. była pauza z 1-3 pytań nt. omawianego materiału (pomaga w skupieniu się na omawianym materiale), oraz fakt, iż prowadzący od samego początku pokazuje, w których miejscach należy szukać informacji (linki do dokumentacji platformy, lokalnych grup użytkoników, forum stackoverflow.com, itp.). 
Bardzo fajny sposób nauki, który wymaga od ucznia, zarówno poznania teorii, samodzielnej pracy z kodem, jak i pracy na dokumentacji.
Główną wadą, jaką zauważyłem odnośnie coursery jest stosunkowo mała ilość dostępnych kursów / ścieżek. Np. szukałem ścieżki z programowania funkcyjnego i niestety niemogłem nic znaleźć.


Podsumowanie:
Obie platformy są bardzo fajne. 
W plularsight podobała mi się ilość dostępnych materiałów oraz profesionalne podejście prowadzących. Widać, że mamy do czynienia z zawodowcami, którzy od samego początku uczą "dobrych praktyk". Główną wadą tej wersji, z której korzystałem była zaby mała interakcja pomiędzy prowadzącym a prowadzonym. W wersji standard brakowało tego "learn by doing".  Możliwe, że w wersji "plus" te mankamenty zostały poprawione, jednak nie wiem czy stoją ona na tak wysokim poziomie, jak w courserze.

W courserze podobało mi się połączenie wykładów (materiały wideo), pracy na dokumentacji (testy na zaliczenie) oraz prac domowych z kodem (przygotowane wcześniej aplikacje, które trzeba nieco przerobić, aby zaczęły pracować tak jak chcemy). Główną wadą coursery jest dostępna ilość materiałów, oraz ich aktualność. Kurs, który ja przechodziłem miał już dobre 1.5 roku, więc zdąćył się już nieco zestarzeć poprawny kod programu działał tylko na emulatorach (maszynach wirtualnych) tylko niektórych androidów.

Co bym polecił?
Gdybym samemu miał wydawać własne pieniądze, to:
a) jeżeli ktoś nie ma żadnego doświadczenia, lub jest dopiero początkujący w jakiejś technologii, to dla takiej osoby polecił bym zacząć od wykonania pełnej ścieżki (6 kursów) na courserze. Zostanie ładnie oprowadzony po danej technologii, pozna jej różne aspekty, dzięki czemu będzie posiadał solidne podstawy.

b) jeżeli jednak ktoś ma podstawy i miał już okazję pracować w danej technologii, a chciałby jedynie podnieść swój poziom, tudzież się "doszkolić" w najnowszych trendach, to dla takich osób polecił bym plularsight.

2 komentarze:

  1. Ciekawe te platformy. A znasz może Edito e-learning? Jest to również interesująca platforma e-learningowa. Tutaj możesz o niej poczytać http://www.elearning.ideo.pl/funkcjonalnosci/e-kursy/. Ma sporo funkcjonalności i jest łatwa w obsłudze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć. Przejrzałem Tą stronę, którą podałaś, ale to chyba nie jest to samo. Ta Twoja strona wygląda jak jakaś platforma e-learningowa robiona na zamówienie dla firm/korporacji, aby te firmy, wewnątrz swojej struktury organizowały odpowiednie szkolenia, np. BHP, AML albo inne.
      Te platformy, które ja wymieniłem, to jest zestaw gotowych szkoleń, w dodatku ściśle specjalistycznych pod kątem programowania.
      Gdyby któryś z waszych klientów chciał się pobawić w elearning programistyczny, to może jeszcze. Niestety nie wiedziałem, aby z waszych aktualnych klientów ktoś zdecydował się na szkolenia programistyczne, także to jeszcze nie jest to.

      Usuń